Jak skutecznie delegować zadania pracownikom?
Sprawdzone metody motywującego delegowania zadań.
Umiejętność delegowania zadań usprawnia pracę kierownika i wpływa na synergię w pracy zespołu. Kierownik nieumiejętnie delegujący zadania to kierownik przepracowany, zestresowany, kontrolujący i wywołujący napięcia w zespole. Delegowanie zadań wiąże się mocno z przekazywaniem kompetencji pracownikom i podziałem odpowiedzialności w zespole. Pracownik może samodzielnie podejmować decyzje, wykazać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami w zakresie zleconych prac. Należy wyróżnić dwie formy przekazywania zadań pracownikom. Pierwsza jest to zwykłe wydawanie poleceń – dotyczy szczególnie rutynowych obowiązków i mało skomplikowanych prac. Delegowanie zadań jest procesem bardziej złożonym niż zwykłe wydawanie poleceń pracownikom.
Jeżeli kierujesz zespołem i masz poczucie, że twoi pracownicy są nieodpowiedzialni, niezaangażowani lub niekompetentni, a ty ciągle nie wyrabiasz się z zadaniami zleconymi przez przełożonych to być może ten artykuł zainspiruje cię do wprowadzenia zmian w twojej pracy.
Zapraszam do lektury. Orientacyjny czas czytania 8 minut
Autor: dr Wojciech Chmielewski
PROCES DELEGOWANIA ZADAŃ – 7 etapów
wg dr Wojciecha Chmielewskiego
Poniżej opisuję proces delegowania zadań złożonych, wymagających wysokich kompetencji i umiejętności, których realizacja wymaga wielu tygodni lub miesięcy pracy.
Delegowanie zadań – wideo
ETAP 1 – Przeanalizuj własny grafik, zakres prac na najbliższe dni/tygodnie i zaplanuj delegowanie zadań złożonych.
Zastanów się jakimi zadaniami możesz podzielić się z zespołem. Planowanie jest niezbędnym elementem pracy każdego menadżera, a szczególnie planowanie delegowania odpowiedzialności za zadania. Na etapie planowania zarysuj schemat podziału zasobów (czasu, finansów, wiedzy, sprzętu, ludzi, zadań, odpowiedzialności, itp.) i umieść je na linii czasu. Po odpowiednim zaplanowaniu, przystąp do zarządzania tymi zasobami. Co warto zaplanować w procesie delegowania zadań?
- Diagnozę Poziomu Gotowości pracownika do wykonania zadania – zgodnie z założeniami przywództwa sytuacyjnego (więcej na szkoleniu – jak delegować zadania i Przywództwo).
- Zasoby czasowe pracownika.
- Poziom wiedzy i umiejętności pracownika.
- Formę delegowania zadania – pisemna, komunikacja bezpośrednia słowna, graficzna, delegowanie bezpośrednie, pośrednie.
- Zakres delegowanych zadań.
- Powód wyboru pracownika do powierzenia mu obowiązków.
- Zakres szczegółów jaki przedstawisz pracownikowi w delegowanym zadaniu.
- Termin jaki jest potrzeby na realizację zadania.
- Powód, dlaczego trzeba to zrobić.
- Wskaźnik osiągnięcia powodzenia.
- Termin realizacji zadania.
- Sposób odbioru pracy.
ETAP 2 – Umów się na spotkanie z pracownikiem.
- Szanuj jego czas
- Nie deleguj w pośpiechu
- Sprawdź nad jakimi projektami aktualnie pracuje
- Najlepsze dni na delegowanie prac złożonych – od poniedziałku do środy. Dlaczego? (więcej na szkoleniu – jak prowadzić efektywne rozmowy i spotkania z pracownikami).
ETAP 3 – Deleguj zadanie pracownikowi.
- Przedstaw powód, dla którego zdecydowałeś się na wybór jego osoby jako najlepszej do wykonania tego zadania.
- Powiedź dlaczego teraz należy wykonać to zadanie, dlaczego jest to ważne dla firmy, działu, zespołu i jego własnego rozwoju zawodowego.
- Omów co trzeba wykonać i poinformuj go w jaki sposób należy to zrobić.
- Ustal wspólnie z pracownikiem harmonogram prac.
- Ustal termin zakończenia prac.
- Jeżeli jest potrzeba to wskaż osoby, którą mogą pomóc mu w realizacji zadania.
- Zaoferuj swoją pomoc.
- Zapytaj go: „Czy mógłbyś teraz podsumować i powiedzieć, czym się zajmiesz, jak to wykonasz i w jakim czasie zakończysz projekt?„
ETAP 4 – Monitoruj postępy prac
- Spotykaj się z pracownikiem i dopytuj o proces realizacji zadań.
- Poproś o ustawianie wskaźników procesowania w aplikacji lub innym dokumencie.
- Analizuję informacje zwrotne z innych działów, które współpracują w danym pracownikiem.
- Dopytuj klientów o jakość współpracy.
- Obserwuj zachowanie i przekazuj dalsze informacje na temat delegowanego zadania.
ETAP 5 – Koryguj nieprzewidziane sytuacje
- Zdiagnozuj przyczyny opóźnień realizacji zadań (system vs człowiek) (więcej na szkoleniu – jak radzić ze zmianami w firmie, oporem i niezgodą pracownika a także niedostosowanymi procedurami).
- Rozwiąż problem błędów w systemie pracy.
- Wesprzyj pracownika dodatkowymi zasobami (wiedza, ludzie, finanse, kompetencje decyzyjności, itp.)
- Wysłuchaj pracownika.
- Przygotuj z nim plan naprawczy lub plan zapobiegania nawrotom.
- Wspólnie nanieście nowe zmiany do planu realizacji zadania.
- Weź od pracownika zobowiązanie wprowadzenia przez niego zmian.
ETAP 6 – Odbierz delegowane zadanie
- Zaproś pracownika na spotkanie.
- Podsumuj realizację zadania.
- Podziękuj za zrealizowane zadanie.
- Poinformuj w jaki sposób to zadanie przyczyniło się do rozwoju firmy.
- Dopytaj o poziom umiejętności jakie zdobył pracownik w trakcie realizowanego zadania.
ETAP 7 – Pozwól na odpoczynek
- Pozwól odpocząć pracownikowi po realizacji zadania złożonego i realizowanego na przestrzeni kilu tygodni/miesięcy czy lat.
- Celebruj z pracownikiem osiągnięty sukces.
- Przydziel nagrodę za zrealizowane zadanie.
SPOSOBY DELEGOWANIA ZADAŃ I WYDAWANIA POLECEŃ
wg dr Wojciecha Chmielewskiego
-
POLECENIA – przykłady
- Dominika, czy mogłabyś…?
- Jakub, kto mógłby się tym zająć?
- Zosiu, jak widzisz organizację tych prac?
- Kto z Was jest odpowiedzialny za…?
- W najbliższą środę zaplanowaliśmy…, do realizacji zadania potrzebujemy maksymalnie 3 osób, które są otwarte na zdobywanie nowych doświadczeń. Zadania podzielimy według schematu…. Osoba nr 1 będzie koordynatorem, osoba nr 2 będzie odpowiedzialna za…, kto z Was podjąłby się tego zadania?
-
Przykłady – wydawania poleceń zgodnie ze stylem przywództwa wg. Teorii ścieżki do celu Roberta House’a.
-
Przywódca dyrektywny
- Potrzebuję na wtorek sprawozdania z ostatniego kwartału. Musisz wykonać raport do wtorku do godziny 14:00.
-
Przywódca wspierający
- Kasiu, może dałabyś radę przygotować raport na wtorek?
- Kto mógłby Ci pomóc w zadaniu…?
- Jak będziesz miała pytania, to śmiało informuj mnie.
- Potrzebujesz czegoś jeszcze?
-
Przywódca partycypacyjny
-
- Jak wyobrażacie sobie realizację tego zadania? Kto z Was podjąłby się wyzwania? Kto czuje się na siłach aby…?
- Czego potrzebujecie do realizacji zadania XYZ?
-
Przywódca nastawiony na osiągnięcia
- Do wtorku do 14:00 wyślij raport do mnie na skrzynkę e-mail. Nie wiem jak to zrobisz ale musimy oddać ten dokumenty do zarządu do godziny 15:00.
-
SCHEMAT DELGOWANIA
W treści delegowanego zadania muszą znaleźć się treści na postawiona poniżej pytania.
- Kto ma to zrobić?
- Czemu właśnie ta osoba?
- Co trzeba zrobić?
- Dlaczego trzeba to zrobić?
- Jak ma to zrobić?
- Na kiedy ma to być zrobione?
Delegując zadania zabezpieczaj się przed ryzkiem popełniania błędów przez pracowników, którzy nie zawsze mimo szczerych chęci potrafią wykonać zlecone zadanie. Istnieją 4 modelowe etapy zabezpieczania się przed ryzkiem tych błędów.
-
- Pierwszy etap, wdrażamy niedoświadczonego pracownika, który wykonuje zadanie rutynowe i nie podejmuje żadnych decyzji z nim związanych. Działa w oparciu o własne umiejętności i ustalone procedury.
- Drugi etap, pracownik nabrał już pewnego doświadczenia, ma wiedzę i umiejętności, dlatego podejmuje już pierwsze decyzje, ale przed ich realizacją konsultuje się ze swoim przełożonym lub mentorem.
- Trzeci etap, pracownik samodzielnie podejmuje decyzje i wdraża je w życie, ale równocześnie przekazuje informacje o podjętych decyzjach. Szef musi otrzymać sprawozdanie z podjętych decyzji.
- Czwarty etap, pracownik posiada wysoki poziom wiedzy, umiejętności, jest specjalistą w swoim zawodzie i samodzielnie podejmuj decyzje.
POSTAWA MENADŻERA TO DOBRY POCZĄTEK MOTYWUJĄCEGO DELEGOWANIA
Pierwszym czynnikiem motywującym w delegowaniu zadań jest zaufanie do pracownika. Wiara w sprawczość pracownika utwierdza go w przekonaniu, że jest w stanie wykonać zadanie. Ludzie stają się tacy w jaki sposób ich postrzegamy. Często pracownicy wykonują bardzo trudne zadania, dlatego, że ktoś w nich wierzy. Poza przekonaniem o sprawczości pracownika, menadżer powinien zaakceptować fakt niedoskonałego wykonania zadania. Być może przy pierwszym podejściu zadanie nie zostanie wykonane, w taki sposób w jaki wyobrażał to sobie kierownik, ale w kolejnych próbach z pewnością standardy wykonywanych zadań zostaną zachowane. Kolejnym czynnikiem motywującym jest pewność w zakresie pomocy ze strony przełożonego. Jeżeli w trakcie prac sprawy skomplikują się, to pracownik może zgłosić się o pomoc do przełożonego lub bardziej doświadczonego pracownika. Warto też wyjaśnić powody dla których wybieramy konkretnego pracownika do zadania i uzasadnić powody wykonania zadania, ponieważ zmniejszymy prawdopodobieństwo postawionego pytania przez pracownika: „ Dlaczego ja?” lub „Po co to robić?”. Warto też wspomnieć o zasobach, które posiada pracownik. Im więcej zasobów tym wyższy poziom motywacji.
Delegowanie zadań buduje odpowiedzialność i motywację zespołu. Pracownicy stają się bardziej samodzielni, kompetentni i zaangażowani w pracę. Menadżer zyskuje czas na realizację zadań strategicznych, znaczących dla misji i celów firmy. Buduje morale zespołu i znaczenie pracy zespołu w organizacji.
W jakich obszarach chciałbyś mieć wsparcie w swoim zespole?
Jak radzisz sobie z pracownikami, którzy nie przyjmują zadań lub nie wykonują ich na czas?
Opowiedz nam o tym, być może zainteresują Cię nasze rozwiązania?
Zapraszamy na nasze bezpłatne konsultacje: 605737507
Jeżeli chciałbyś nauczyć się skutecznie delegować zadania i rozwijać samodzielność pracowników, to zapytaj nas o szkolenie.
Autor: dr Wojciech Chmielewski
Trener DM – specjalizuje się w psychologii zarządzania, komunikacji, edukacji i motywacji.
Uwaga. Wszelkie prawa autorskie i majątkowe do tego artykułu zastrzeżone.®
Zapraszam do artykułu
Zostaw komentarz