Czy w Twojej firmie pracownicy czują przyjazny klimat organizacyjny?
Jak zbudować zespół marzeń, w którym panuje przyjemna atmosfera? Jakie zmiany warto wprowadzić, aby ograniczyć konflikty, napięcia i nieporozumienia między pracownikami?
W poniższym artykule otrzymasz wiedzę na temat sprawdzonych sposobów tworzenia dobrego klimatu organizacyjnego. Dowiesz się również, czemu służy przyjazna atmosfera w firmie i dlaczego pracownicy tak bardzo cenią przyjazne środowisko pracy.
Czym jest klimat organizacyjny?
Koncepcja klimatu organizacyjnego dotyczy ujęcia psychologicznego i wywodzi się m.in. z teorii pola K. Lewina. Klimat jest niejako wtórym zjawiskiem wynikającym z kultury organizacyjnej jaka panuje w Twojej firmie. Definicja D.A. Kolba klimatu organizacyjnego zakłada, że klimat jest zbiorem spostrzeganych przez pracowników względnie stałych właściwości w firmie, która ma bezpośredni wpływ na zachowania pracowników. D.A. Kolb wyróżnił następujące wskaźniki budujące ilościowo i jakościowo klimat organizacyjny:
- odpowiedzialność i samodzielność: członkowie zespołu ponoszą osobistą odpowiedzialność za poziom zrealizowania przydzielonych im zadań, mogą samodzielnie podejmować decyzje i rozwiązywać problemy;
- wymagania: zespół kładzie nacisk na wysoką jakość produkcji lub usług, ustala pracownikom ambitne zadania i zachęca do ich podejmowania;
- nagrody: pracownicy w zespole są częściej nagradzani za dobrze wykonaną pracę niż krytykowani lub ignorowani, gdy coś im się nie powiedzie;
- zorganizowanie: działania zespołu są dobrze zaplanowane i przemyślane, a cele jasno określone;
- wsparcie, poczucia ciepła i ufności: przyjaźń jest w zespole wartością cenioną, pracownicy ufają sobie wzajemnie, w zespole przeważają dobre stosunki międzyludzkie;
- kierowanie/zarządzanie: członkowie zespołu dobrowolnie akceptują kadrę kierowniczą i wskazówki fachowców, kierowanie w organizacji opiera się na wysokich kompetencjach zawodowych i osobistych.
Pokolenie X, Y, Z a definicja klimatu organizacyjnego
Pracownicy z pokolenia X, Y, Z opisują przyjazny klimat organizacyjny jako warunki pracy/współpracy, które wynikają z kultury organizacyjnej, czyli z wartości i zasad jakimi kieruje się dana firma. Ankietowani pracownicy podkreślają, że dobry klimat organizacyjny to przede wszystkim:
- przyjaźnie nastawiony szef, może być wymagający, lecz ważne aby był sprawiedliwy i merytoryczny;
- otwarty i chętny do współpracy zespół, w którym można czuć się swobodnie i który potrafi wesprzeć w problemie;
- otwarta i pełna szacunku komunikacja, otwartość na rozmowę, rozwiązywanie problemów i szczerość w kontaktach interpersonalnych;
- przyjazne delegowanie zadań;
- zrozumiałe i dopasowane cele do stanowiska i zakresu obowiązków pracownika;
- wyrozumiałość co do tempa i sposobu wdrażania się na nowe stanowisko pracy;
- wzajemna życzliwość pracowników z innych działów;
- przyjazne i integrujące tradycje firmowe (wigilia firmowa, wycieczki, wspólne pójście do kina, restauracji, spotkania szkoleniowe, podsumowania projektów, itp.)
- kultura osobista w kontaktach interpersonalnych;
- dowartościowanie przez przełożonego;
- możliwość wykonywania takich zadań, które rozwijają i dają poczucie satysfakcji;
- elastyczny czas pracy;
- wyrozumiałość za strony szefa i współpracowników.
Klimat organizacyjny w firmie – wideo
W poniższym filmie poruszamy 2 ważne tematy: 1️⃣ Na co warto zwrócić uwagę przy zatrudnieniu nowego pracownika? 2️⃣ Jak budować pozytywny klimat w firmie?
Rola zespołu i jednostki w tworzeniu przyjaznej atmosfery w firmie
Tworząc przyjazny klimat organizacyjny potrzebujemy zaangażowania całego zespołu, który nie tylko wykonuje powierzone obowiązki, ale cechuje się kompetencjami miękkimi, wysoce rozwiniętą inteligencją emocjonalną i kulturą osobistą. Każdy pracownik, który oczekuje od innych troszczenia się o przyjazny klimat organizacyjny, powinien zadać sobie następujące pytania:
- Co dobrego wnoszę do swojej firmy?
- Z jakimi emocjami i postawami przychodzę do pracy?
- W jaki sposób wspieram i utrzymuję dobry klimat organizacyjny?
- Jak mogę przyczynić się do polepszenia lub utrzymania przyjaznego klimatu organizacyjnego?
Gdy odpowiesz na postawione powyżej pytania, to z pewnością nie będziesz poszukiwał szczęścia i budowania klimatu poprzez zmianę zachowań innych. Oczywiście zdarzają się wyjątki i w każdym zespole może trafić się osoba o niskim poziomie umiejętności współpracy, skoncentrowana wyłącznie na swoich potrzebach lub skrajnie pracownik z zaburzeniem osobowości. Z pewnością taka osoba utrudni utrzymanie dobrego klimatu współpracy. Być może w nielicznych przypadkach uzasadnione będzie żądanie zmiany postaw i zachowania po stronie takiego pracownika. Na szczęście są to tylko wyjątki. Ze swojej strony możesz zastanowić się nad swoją percepcją, czy poświęcasz na tę osobę 90% uwagi czy np.: tylko 3% chwilowej uwagi. W każdym zespole zdarzają się wyjątki, które chciałyby świadomie lub nieświadomie wpłynąć negatywnie na dobrostan zespołu, ale tworząc z większością pracowników wartościowy klimat organizacyjny z pewnością roztopisz wszelkie negatywne zapędy osób destrukcyjnych. Bardzo często takie osoby, które nie wpisują się w kulturę organizacyjną, czują się bardzo źle w klimacie jaki tworzy się poprzez tę kulturę pracy.
Twórz pozytywny klimat pracy dla większości Twojego zespołu, którzy tego chcą. Wyjątki, którym taki styl pracy nie odpowiada z czasem dopasują się do tego środowiska przyjmując jego reguły lub poczują chęć rozwoju poza Twoją organizacją. Pozwól ludziom rozwijać się w takich warunkach, które są bliskie ich wartościom.
W kolejnym wpisie przedstawione zostanie 17 sposobów na przyjazną atmosferę w pracy. Podpowiedzi te, odpowiednio wdrożone, pozwolą nam zadbać o pozytywny klimat organizacyjny lub pomogą nam w jego stworzeniu.
Mam nadzieję, że zawarte treści były dla Ciebie inspirujące, a teoria przyda się w uzyskiwaniu lepszych wyników w pracy.
Gdybyś chciał zbudować efektywny klimat organizacyjny w swoim zespole, zapraszam do kontaktu
Zapraszamy na nasze bezpłatne konsultacje: 605737507
Autor: dr Wojciech Chmielewski
Trener Dialogu Motywującego – specjalizuje się w psychologii zarządzania, komunikacji, edukacji, motywacji i sprzedaży.
Centrum Psychologii Stosowanej – CPS
Zostaw komentarz