Komunikacja medyczna z pacjentem w oparciu o metodę Calgary – Cambridge

NAJWAŻNIEJSZE CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przygotowanie kadry dydaktycznej w zakresie podstaw komunikacji medycznej w kontekście nauczania (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji, podstawy budowania relacji z pacjentem z perspektywy nauczania).

W ramach tego szkolenia uczestnik, zapozna się z wiedzą na temat:

  • budowania relacji z pacjentem – problemy i cele z perspektywy nauczania,
  • zbierania wywiadu (cele wywiadu z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje zbierania wywiadu; proponowane schematy umiejętności),
  • przekazywania informacji pacjentowi (podstawowe założenia i cele przekazywania informacji z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje sposobów przekazywania informacji pacjentom; proponowane schematy umiejętności)

W efekcie uczestnik uzyska kompetencje niezbędne do komunikacji z pacjentem.

KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI NABYTE W TRAKCIE SZKOLENIA

PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA

Pracownik ochrony zdrowia:

  • Prowadzi rozmowę z pacjentem w oparciu o metodę:
  • Umiejętnie prowadzi debriefing z członkami zespołu medycznego
  • Buduje pozytywną atmosferę i wzmacniania pacjentów
  • Stosuje komunikację bez przemocy Rosenberga
  • Rozwija kompetencje zespołu w oparciu o poznaną wiedzę i nabyte umiejętności (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji pacjentowi, budowanie relacji z pacjentem).

REZULTATY DLA PLACÓWKI MEDYCZNEJ

  • Wzrost efektywności pracy zespołu
  • Wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
  • Zwiększenie poziomu motywacji do pracy z pacjentem
  • Zmniejszenie poziomu stresu podczas rozmowy z pacjentami roszczeniowymi i agresywnymi
  • Wzrost liczby zadowolonych pacjentów
  • Umiejętność radzenia w sytuacjach trudnych – lepszy klimat pracy
  • Pracownik potrafi płynnie stosować metodę Calgary Cambridge, DM, FUKO i KsnR.
  • Pracownik potrafi zastosować metody budowania relacji i komunikacji z pacjentem w obszarze zbierania wywiadu, przekazywania informacji zwrotnych, edukacji, zamykania konsultacji.

CZAS REALIZACJI – 2 dni szkoleniowe

MIEJSCE SZKOLENIA – do uzgodnienia

TERMIN SZKOLENIA – do uzgodnienia

CENA SZKOLENIA – zapytaj

PROGRAM SZKOLENIA

MODUŁ I. Wstęp

  • Przedstawienie się trenera
  • Przedstawienie się uczestników
  • Zawarcie kontraktu i zasad prowadzenia zajęć
  • Omówienie programu i celów warsztatu
  • Ćwiczenie integracyjne i rozluźniające

MODUŁ II.  Komunikacja z pacjentem w oparciu o metodę Calgary – Cambridge

  • Wytyczne Calgary – Cambridge w kształceniu komunikacji medycznej
  • Rodzaje umiejętności komunikowania się w relacji lekarz – pacjent w modelu C-C
  • Trzy schematy do wytycznych komunikacji medycznych w ramach zmodyfikowanych w modelu C-C
  • schemat podstawowy – struktura rozmowy i relacja
  • schemat poszerzony – struktura rozmowy – budowanie porozumienia terapeutycznego
  • schemat powiązania treści z procesem w komunikacji medycznej
  • Nauka umiejętności kreowania procesu komunikacji medycznej

MODUŁ III. Rozpoczęcie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge

  • Rozpoczęcie rozmowy z pacjentem
  • Cele rozmowy z pacjentem
  • Struktura rozmowy medycznej w początkowej fazie relacji z pacjentem
  • Partnerskie ustalenie planu z pacjentem
  • Niezbędne umiejętności
  • Najczęstsze trudności w początkowej fazie rozmowy z pacjentem

MODUŁ IV. Jak zbierać informacje zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
  • Cele zbierania informacji
  • Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
  • Disease – illness model
  • Umiejętność budowania i współprowadzenia procesu zbierania informacji
  • Techniki i narzędzia w metodzie C-C
    • pytania otwarte
    • wydobywanie narracji pacjenta
    • aktywne i uważne słuchanie
    • reakcje facylitujące
    • zachęcanie
    • parafrazowanie
    • klaryfikowanie
    • mowa ciała i proksemika
    • podsumowanie
  • Poznanie perspektywy pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne
  • Prowadzenie wywiadu w rozmowie telefonicznej

MODUŁ V. Nadawanie struktury w rozmowie medycznej zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Struktura podstawowa rozmowy
    • Rozpoczęcie konsultacji
    • Zbieranie informacji
    • Badanie przedmiotowe
    • Wyjaśnianie i planowanie
    • Podsumowanie i zamykanie konsultacji
  • Cele nadania struktury rozmowie
  • Optymalizacja pracy lekarza w procesie komunikacji z pacjentem
  • Jak uczyć studentów struktury rozmowy medycznej?

MODUŁ VI. Jak budować relację z pacjentem zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
  • Cele zbierania informacji w komunikacji medycznej
  • Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
  • Umiejętności niezbędne do budowani relacji z pacjentem
    • Zachowania niewerbalne i werbalne
    • rozmowa z wykorzystanie notatek i pracy przy komputerze
    • budowanie przymierza terapeutycznego (akceptacja, empatia, reakcja na uczucia i emocje, wsparcie, troska, zrozumienie, pomocna postawa, wrażliwość, angażowanie i motywowanie pacjenta)

MODUŁ VII. Jak przekazywać informacje pacjentowi, wyjaśnić sytuacje w jakiej aktualnie znajduje się i zaplanować dalsze interwencji terapeutyczne.

  • Najczęstsze wyzwania w procesie komunikacji z pacjentem na etapie informowania, wyjaśniania i planowania
  • Jak mówić do pacjenta aby zrozumiał, zaakceptował i współpracował
  • Niezbędne umiejętności w procesie informowania i planowania
  • Jak zmienić tradycyjne ujęcie relacji lekarz – pacjent z roli autorytarnego eksperta do roli eksperckiego partnera
  • Kto podejmuje decyzje – autonomia pacjenta
  • Ile i jakie informacje przekazać pacjentowi
  • Co pacjent pamięta z Twojego przekazu – jak dobrać przekaz do sytuacji i stanu pacjenta
  • Jak sprawdzić, czy pacjent zrozumiał przekazaną treść i czy jest gotowy do współpracy.
  • Świadomość, planowanie, podejmowanie decyzji i współprac między lekarzem i pacjentem
  • Fazy zmiany zachowania wg modelu Prochasky i DiClemente
  • Rozmowa motywująca
  • Zmiana Postaw
  • Układ przekonanie i pewność – wg Keller i Kemp-White

MODUŁ VIII. Podsumowanie i zamykanie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge

  • Najczęstsze wyzwania w zamykaniu konsultacji
  • Cele zamykania konsultacji
  • Umiejętności w procesie zamykania konsultacji
  • Zamykanie konsultacji a motywacja pacjentów do stosowania zaleceń lekarskich
  • Co pacjent pamięta z konsultacji lekarskiej?

MODUŁ IX. Podsumowanie szkolenia

  • Podsumowanie szkolenia
  • Sesja Q&A
  • Rozdanie certyfikatów

DLACZEGO WARTO SZKOLIĆ SIĘ U NAS?

  • Solidna dawka praktycznej wiedzy
  • Miła atmosfera
  • Małe grupy szkoleniowe
  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym
  • Elastyczny kalendarz
  • Realizacja w Twoim mieście
  • Wysoki standard sal szkoleniowych
  • Wykwintny catering