Komunikacja medyczna z pacjentem w oparciu o metodę Calgary – Cambridge
NAJWAŻNIEJSZE CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przygotowanie kadry dydaktycznej w zakresie podstaw komunikacji medycznej w kontekście nauczania (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji, podstawy budowania relacji z pacjentem z perspektywy nauczania).
W ramach tego szkolenia uczestnik, zapozna się z wiedzą na temat:
- budowania relacji z pacjentem – problemy i cele z perspektywy nauczania,
- zbierania wywiadu (cele wywiadu z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje zbierania wywiadu; proponowane schematy umiejętności),
- przekazywania informacji pacjentowi (podstawowe założenia i cele przekazywania informacji z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje sposobów przekazywania informacji pacjentom; proponowane schematy umiejętności)
W efekcie uczestnik uzyska kompetencje niezbędne do komunikacji z pacjentem.
KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI NABYTE W TRAKCIE SZKOLENIA
PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA
Pracownik ochrony zdrowia:
- Prowadzi rozmowę z pacjentem w oparciu o metodę:
- Calgary – Cambridge,
- Dialogu Motywującego
- Komunikacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
- Komunikacji FUKO.
- Umiejętnie prowadzi debriefing z członkami zespołu medycznego
- Buduje pozytywną atmosferę i wzmacniania pacjentów
- Stosuje komunikację bez przemocy Rosenberga
- Rozwija kompetencje zespołu w oparciu o poznaną wiedzę i nabyte umiejętności (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji pacjentowi, budowanie relacji z pacjentem).
REZULTATY DLA PLACÓWKI MEDYCZNEJ
- Wzrost efektywności pracy zespołu
- Wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
- Zwiększenie poziomu motywacji do pracy z pacjentem
- Zmniejszenie poziomu stresu podczas rozmowy z pacjentami roszczeniowymi i agresywnymi
- Wzrost liczby zadowolonych pacjentów
- Umiejętność radzenia w sytuacjach trudnych – lepszy klimat pracy
- Pracownik potrafi płynnie stosować metodę Calgary Cambridge, DM, FUKO i KsnR.
- Pracownik potrafi zastosować metody budowania relacji i komunikacji z pacjentem w obszarze zbierania wywiadu, przekazywania informacji zwrotnych, edukacji, zamykania konsultacji.
CZAS REALIZACJI – 2 dni szkoleniowe
MIEJSCE SZKOLENIA – do uzgodnienia
TERMIN SZKOLENIA – do uzgodnienia
CENA SZKOLENIA – zapytaj
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I. Wstęp
- Przedstawienie się trenera
- Przedstawienie się uczestników
- Zawarcie kontraktu i zasad prowadzenia zajęć
- Omówienie programu i celów warsztatu
- Ćwiczenie integracyjne i rozluźniające
MODUŁ II. Komunikacja z pacjentem w oparciu o metodę Calgary – Cambridge
- Wytyczne Calgary – Cambridge w kształceniu komunikacji medycznej
- Rodzaje umiejętności komunikowania się w relacji lekarz – pacjent w modelu C-C
- Trzy schematy do wytycznych komunikacji medycznych w ramach zmodyfikowanych w modelu C-C
- schemat podstawowy – struktura rozmowy i relacja
- schemat poszerzony – struktura rozmowy – budowanie porozumienia terapeutycznego
- schemat powiązania treści z procesem w komunikacji medycznej
- Nauka umiejętności kreowania procesu komunikacji medycznej
MODUŁ III. Rozpoczęcie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge
- Rozpoczęcie rozmowy z pacjentem
- Cele rozmowy z pacjentem
- Struktura rozmowy medycznej w początkowej fazie relacji z pacjentem
- Partnerskie ustalenie planu z pacjentem
- Niezbędne umiejętności
- Najczęstsze trudności w początkowej fazie rozmowy z pacjentem
MODUŁ IV. Jak zbierać informacje zgodnie z metodą Calgary – Cambridge
- Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
- Cele zbierania informacji
- Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
- Disease – illness model
- Umiejętność budowania i współprowadzenia procesu zbierania informacji
- Techniki i narzędzia w metodzie C-C
- pytania otwarte
- wydobywanie narracji pacjenta
- aktywne i uważne słuchanie
- reakcje facylitujące
- zachęcanie
- parafrazowanie
- klaryfikowanie
- mowa ciała i proksemika
- podsumowanie
- Poznanie perspektywy pacjenta
- Wnioskowanie kliniczne
- Prowadzenie wywiadu w rozmowie telefonicznej
MODUŁ V. Nadawanie struktury w rozmowie medycznej zgodnie z metodą Calgary – Cambridge
- Struktura podstawowa rozmowy
- Rozpoczęcie konsultacji
- Zbieranie informacji
- Badanie przedmiotowe
- Wyjaśnianie i planowanie
- Podsumowanie i zamykanie konsultacji
- Cele nadania struktury rozmowie
- Optymalizacja pracy lekarza w procesie komunikacji z pacjentem
- Jak uczyć studentów struktury rozmowy medycznej?
MODUŁ VI. Jak budować relację z pacjentem zgodnie z metodą Calgary – Cambridge
- Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
- Cele zbierania informacji w komunikacji medycznej
- Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
- Umiejętności niezbędne do budowani relacji z pacjentem
- Zachowania niewerbalne i werbalne
- rozmowa z wykorzystanie notatek i pracy przy komputerze
- budowanie przymierza terapeutycznego (akceptacja, empatia, reakcja na uczucia i emocje, wsparcie, troska, zrozumienie, pomocna postawa, wrażliwość, angażowanie i motywowanie pacjenta)
MODUŁ VII. Jak przekazywać informacje pacjentowi, wyjaśnić sytuacje w jakiej aktualnie znajduje się i zaplanować dalsze interwencji terapeutyczne.
- Najczęstsze wyzwania w procesie komunikacji z pacjentem na etapie informowania, wyjaśniania i planowania
- Jak mówić do pacjenta aby zrozumiał, zaakceptował i współpracował
- Niezbędne umiejętności w procesie informowania i planowania
- Jak zmienić tradycyjne ujęcie relacji lekarz – pacjent z roli autorytarnego eksperta do roli eksperckiego partnera
- Kto podejmuje decyzje – autonomia pacjenta
- Ile i jakie informacje przekazać pacjentowi
- Co pacjent pamięta z Twojego przekazu – jak dobrać przekaz do sytuacji i stanu pacjenta
- Jak sprawdzić, czy pacjent zrozumiał przekazaną treść i czy jest gotowy do współpracy.
- Świadomość, planowanie, podejmowanie decyzji i współprac między lekarzem i pacjentem
- Fazy zmiany zachowania wg modelu Prochasky i DiClemente
- Rozmowa motywująca
- Zmiana Postaw
- Układ przekonanie i pewność – wg Keller i Kemp-White
MODUŁ VIII. Podsumowanie i zamykanie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge
- Najczęstsze wyzwania w zamykaniu konsultacji
- Cele zamykania konsultacji
- Umiejętności w procesie zamykania konsultacji
- Zamykanie konsultacji a motywacja pacjentów do stosowania zaleceń lekarskich
- Co pacjent pamięta z konsultacji lekarskiej?
MODUŁ IX. Podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie szkolenia
- Sesja Q&A
- Rozdanie certyfikatów
DLACZEGO WARTO SZKOLIĆ SIĘ U NAS?
- Solidna dawka praktycznej wiedzy
- Miła atmosfera
- Małe grupy szkoleniowe
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym
- Elastyczny kalendarz
- Realizacja w Twoim mieście
- Wysoki standard sal szkoleniowych
- Wykwintny catering