Jak zaangażować zespół jako menadżer?

Jako menadżer stawiasz sobie cele. Masz określone założenia i oczekiwania co do wyników. Ale czy Twoi pracownicy też są tego świadomi? Czy Twój zespół wie, na czym powinien się skupić i czego od niego oczekujesz jako kierownik? Jeśli masz wizję, ale nie jest ona realizowana, może okazać się, że cele i oczekiwania nie były zakomunikowane w dostatecznie wyraźny sposób. Możesz to zmienić. Wystarczy, że wprowadzisz do swojej firmy kilka istotnych mechanizmów.  Dzięki technice, którą Ci przedstawię, wielki sukces osiągnęły takie firmy jak Google, Intel czy Spotify. Opowiem Ci, jak zaangażować zespół i osiągnąć sukces z pomocą metody OKR.

Czym jest metoda OKR?

OKR to skrót od „Objectives and Key Results”, czyli cele i kluczowe wyniki. Jest to system wyznaczania założeń i monitorowania postępów za pomocą mierzalnych kluczowych wyników. OKR to metoda, która pozwala na skuteczne kierowanie wszystkich poziomów organizacji ku spójnej wizji. Jako pierwszy wprowadził ją Andy Grove w firmie Intel, później została wykorzystana przez Google. Zrewolucjonizowało to sposób, w jaki firmy wyznaczają, monitorują i osiągają cele.

Metoda OKR – cele, kluczowe wyniki, inicjatywy

Najważniejsze elementy tej metody to cele i kluczowe wyniki. Aby zrozumieć, jak działa OKR, najpierw musisz poznać znaczenie tych komponentów.

Cele w OKR to jasno zdefiniowane, zrozumiałe wyrażenia tego, co chcemy osiągnąć. Musisz przedstawić je w motywujący i zrozumiały sposób. Cele zespołowe powinny być ambitne, osiągalne, określone w czasie, specyficzne, ze wskaźnikiem KPI i sprzyjające kulturze organizacyjnej. Każdy cel ma być wyzwaniem dla zespołu. Lecz pamiętaj, że wyzwanie nadal musi znajdować się w zakresie kompetencji Twoich pracowników. Jeśli dasz zespołowi zadanie, którego nie będą w stanie wykonać, będzie prowadziło to do demotywacji, zamiast do innowacyjnego myślenia.

Kluczowe wyniki to mierzalny wynik potrzebny do osiągnięcia wyznaczonego celu. Pozwalają one monitorować postęp w realizacji celu – jak znak informujący, jak daleko jesteś od osiągnięcia swojego celu. Kluczowy wynik powinien być mierzalny, ograniczony liczbowo i czasowo (od 2 do 5 kluczowych wyników na jeden cel). W ten sposób możesz śledzić postęp za pomocą liczb i uzyskać jasny obraz tego, jak blisko celu się znajdujesz.

Kolejnym ważnym elementem tego mechanizmu są inicjatywy. Obejmują one wszystkie projekty i zadania, które przyczyniają się do osiągnięcia kluczowego wyniku. Określają ogólny kierunek działań i wskazują, jak zamierzasz osiągnąć swój cel. Odpowiadają na pytanie: „Jakie działania podejmę, aby tam dotrzeć?”

Przykładowe cele, kluczowe wyniki i inicjatywy:

  • Cel: zwiększyć świadomość marki na rynkach międzynarodowych
    • Inicjatywa: uruchomić kampanię marketingową na nowych platformach społecznościowych
    • Kluczowy wynik: zwiększyć obecność marki w mediach społecznościowych o 50% w ciągu 6 miesięcy, zwiększyć zasięg do 1,5M odbiorów, uzyskać CTR na poziomie 8,6%
  • Cel: podnieść poziom innowacyjności w firmie
    • Inicjatywa: stworzyć wewnętrzną grupę roboczą ds. innowacji i wprowadzić nowe rozwiązanie w ramach procesów pracy i procesów produkcji
    • Kluczowy wynik: wprowadzić 3 nowe produkty na rynek w ciągu roku, usprawnić obieg dokumentów poprzez skrócenie czasu o 22% w dziale handlowym, skrócić czas reakcji na zapytania klienta z 12 godzin na 3 godziny.
  • Cel: poprawić zadowolenie klienta i obniżyć wskaźnik rezygnacji
    • Inicjatywa: wprowadzić program lojalnościowy dla stałych klientów
    • Kluczowy wynik: zwiększyć wskaźnik zadowolenia klienta (NPS) z 70 do 85 w ciągu 9 miesięcy
  • Cel: zwiększyć efektywność operacyjną
    • Inicjatywa: automatyzować procesy związane z zarządzaniem zasobami
    • Kluczowy wynik: zredukować koszty operacyjne o 6.7% w ciągu roku
  • Cel: rozwinąć programy szkoleń i rozwoju dla pracowników, zwiększyć kompetencje pracowników.
    • Inicjatywa: wdrożyć platformę e-learningową dla pracowników i zorganizować regularne sesje szkoleniowe. Przeszkolić handlowców i menadżerów.
    • Kluczowy wynik: zorganizować 5 warsztatów szkoleniowych dla zespołu kierowników do końca kwartału, zorganizować cykl szkoleń dla handlowców w IV kwartale 2025 roku. Szkolenia zrealizować zgodnie z harmonogramem szkoleń. Uzyskać wzrost przyrostu wiedzy na poziomie 75% a kompetencji na poziomie 36%.

Jeśli chciałbyś rozpisać szczegółowo cele dla swojego zespołu, to zapraszam Cię do wzięcia udziału w naszych eksperckich szkoleniach dla kierowników i menadżerów, na których udoskonalisz swoje umiejętności miękkie w ramach tworzenie motywujących celów.

Dzięki temu, że każdy cel jest połączony z zestawem kluczowych wyników, cel przekształcany jest w konkretny plan działania. Zespół jest świadomy kierunku rozwoju i oczekiwań jakie stawia przed nim zarząd. Gdy wszystkie kluczowe wskaźniki zostaną osiągnięte, cel uznawany jest za zrealizowany. Aby lepiej Ci to zobrazować, posłużę się metaforą. Wyobraź sobie, że Twoja firma to samochód. Twój cel to konkretna destynacja – np. Kowno. Kluczowe wyniki to znaki drogowe, które mijasz na drodze, informują Cię, jakie są zasady ruchu drogowego i informują o postępach w podróży. Natomiast inicjatywy to wszystkie działania, które powodują, że Twój samochód jedzie w wyznaczonym kierunku.

metoda okr

Czym jest metoda OKR?

Metoda OKR – cele, kluczowe wyniki, inicjatywy

Dlaczego warto zaimplementować OKR w firmie?

Gdy znasz już zasady działania tej metody, pora, abym przedstawił Ci zalety tego systemu. Oto kilka pozytywnych aspektów, które zauważysz w swojej organizacji po wprowadzeniu OKR:

  1. Twój zespół będzie bardziej zaangażowany w osiąganie celów

OKR wprowadza przejrzystość. Dzięki temu, każdy pracownik rozumie strategiczne cele oraz sposób, w jaki jego praca przyczynia się do realizacji wizji firmy. Podczas wspólnej pracy, zespół zyskuje na produktywności i jakości współpracy.

  1. Wprowadzisz przejrzystość i poczucie odpowiedzialności

OKR-y są dostępne dla całej organizacji, co oznacza, że każdy ma wgląd w to, nad czym pracują inni i kto jest za co odpowiedzialny. Taka transparentność zapobiega nieporozumieniom i sprzyja współpracy między działami. Ponadto, regularne monitorowanie i aktualizowanie postępów w odniesieniu do kluczowych wyników wzmacnia poczucie odpowiedzialności nad wykonywanymi zadaniami i jakością pracy. Świadomość współpracy międzywydziałowej wzmacnia morale i identyfikację z firmą.

  1. Zwiększysz dyscyplinę oraz wprowadzisz jasność działań operacyjnych

Gdy definiujesz kluczowe wyniki, jednocześnie tworzysz mapę kroków niezbędnych do osiągnięcia celów. Twoi pracownicy będą wiedzieć jakie decyzje powinni podejmować, jak ustalić priorytety zadań i na czym się skupić. Będą znali określoną liczbę konkretnych celów, co zapobiega rozproszeniu uwagi i działaniu na zbyt wielu frontach.

  1. Twój biznes szybciej osiągnie sukces

Dzięki wszystkim zaletom tej metody wymienionym powyżej, OKR-y prowadzą do poprawy wyników i przyspieszenia rozwoju. Twoja firma może analizować błędy i szybko je poprawiać, co gwarantuje wzrost w środowisku biznesowym.

Jak wdrożyć OKR w swojej firmie?

Jeśli podoba Ci się ta wizja, warto, abyś zastanowił się nad wprowadzeniem jej do swojego biznesu. Umożliwi Ci to lepszą organizację pracy, podniesie poziom satysfakcji Twojej i pracowników, a także usprawni proces realizacji projektów. Oto kilka porad, które pomogą Ci wdrożyć ten system do Twojej działalności:

  • Zacznij od precyzyjnego ustalenia celów, które będą realistyczne, ale ambitne.
  • Gdy już zdefiniujesz cele, powiąż je z zestawem kluczowych wyników.
  • Zaangażuj pracowników do procesu ustalania OKR-ów.
  • Zsynchronizuj OKR-y z rytmem działania Twojej firmy, łącz je z regularnymi spotkaniami i procesami decyzyjnymi.
  • Regularnie monitoruj postępy.
  • Ustalaj realistyczne terminy.
  • Zapewnij odpowiednie wsparcie i zasoby.
  • Świętuj sukcesy i ucz się z porażek.
  • Bądź elastyczny i otwarty na zmiany.
  • Zamów szkolenie i korzystaj ze wsparcia ekspertów.

Czego unikać wprowadzając OKR w firmie?

  • Zacznij od małych kroków. Nie ustalaj zbyt wielu OKR-ów na raz.
  • Unikaj tworzenia niemierzalnych i niejasnych celów i kluczowych wyników.
  • Nie zaniedbuj regularnych przeglądów i aktualizacji OKR.

Wprowadzenie OKR-ów to nie tylko wyznaczanie celów, ale także zmiana sposobu działania Twojej firmy. Stwórz środowisko, w którym ambitne cele napędzają do działania i wszyscy pracownicy dążą ku wspólnej wizji sukcesu. Pamiętaj, aby być cierpliwym i wytrwałym, ponieważ jak to bywa przy każdej zmianie – nie wszystko można osiągnąć od razu.

Jeśli przekonuje Cię ta metoda, przemyśl zastosowanie jej w swojej firmie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zniweluje to problemy, z którymi się borykasz i pozwoli Ci na rozwój i wzrost. Pamiętaj, aby wprowadzać zmiany stopniowo i dać pracownikom czas na przyzwyczajenie się do nowego systemu. Jeśli chciałbyś podnieść swoje kompetencje w zakresie OKR, weź udział w certyfikowanych szkoleniach dla menadżerów z ekspertem. Centrum Psychologii Stosowanej oferuje coaching i doradztwo dla firm, które z pewnością pomoże Ci wprowadzić nowe zasady funkcjonowania w najbardziej skuteczny sposób. Powodzenia!

Interesuje Cię oferta szkoleń dla menadżerów? Napisz do nas za pomocą poniższego formularza:

    Wyrażam dobrowolnie i świadomie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Centrum Psychologii Stosowanej Wojciech Chmielewski, podanych za pomocą formularza kontaktowego. Informujemy, że Centrum Psychologii Stosowanej Wojciech Chmielewski z siedzibą 16-400 Suwałki, ul. Bydgoska 30, jest administratorem danych osobowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych, poprawiania ich oraz żądania usunięcia. Klikając przycisk "Wyślij" poniżej wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie Państwa danych zgodnie z polityką prywatności serwisu.