Dlaczego menadżerowie mają problem z proszeniem o pomoc? Nie jesteś sam, proś o pomoc i buduj zaufanie wśród pracowników. 

Proszenie o pomoc przez menadżerów bywa często postrzegane jako oznaka słabości, ponieważ uważają oni, że osoby proszące o pomoc są mało kompetentne i zależne od innych. Szczególnie dotyczy to menadżerów o dyrektywnym stylu zarządzania. Uważają, że gdy zaczną prosić swoich pracowników o pomoc to stracą szacunek, autorytet i będą pokątnie wyśmiewani przez pracowników. Jednak proszenie o pomoc jest wyrazem zaufania do pracownika i docenieniem jego profesjonalizmu. Przecież dobry menadżer to ten co potrafi m.in. dobierać najlepszych specjalistów do swojego zespołu. Prawdziwi liderzy potrafią budować autorytet i szacunek na proszeniu o pomoc i uczeniu się od własnego zespołu.

Dlaczego kultura proszenia o pomoc w pracy wzmacnia lidera i zespół?

Prosząc o pomoc, przekazujesz nieświadomie informacje innym osobom, ufam Tobie, szanują Twoją wiedzę i kompetencje, wierzę, że poradzisz sobie, chcę się od Ciebie uczyć.  Takie zachowania przynoszą korzyści indywidualne i zbiorowe. Co zyskuje osoba prosząca o pomoc? Z pewnością rozwija w sobie postawę zaufania, współpracy, otwartości na naukę i efektywną komunikację. Co zyskuje środowisko pracy w którym ludzie otwarcie proszą innych o pomoc?  Z pewnością dochodzi do transferu różnego zestawu umiejętności i wiedzy specjalistycznej między członkami zespołu. Wymiana informacji i wzajemnej pomocy otwiera ludzi na współpracę i koncentruje ich na realizację wspólnych celów.

Proszenie o pomoc to nie słabość.

Proszenie o pomoc z pewnością wyprowadza Cię ze strefy komfortu. Oczywiście nie należy tego mylić ze słabością. Wręcz przeciwnie, przyznanie się do swoich ograniczeń to jedyny sposób na naukę i rozwój. Uczysz się nowych umiejętności, wzmacniasz kulturę organizacją opartą na rozwoju i zaufaniu a także przyjmujesz pewne strategie, których nawet nie byłeś świadomy. Często zdarza się, że możesz utknąć na jakimś rozwiązaniu i cóż wtedy? Poproś o pomoc. W artykule opublikowanym w Harvard Business Review Peter Bregman można przeczytać, że ​​bycie prawdziwym liderem oznacza umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi. Ludzie stale tworzą lepsze relacje z tymi, z którymi są bardziej zgodni i z którymi potrafią współpracować niż z tymi, którzy wierzą, że mogą zrobić wszystko samodzielnie.

W jaki sposób zacząć prosić innych o pomoc w miejscu pracy?

  • Mów konkretnie i precyzuj czytelnie swoje prośby, nie rób długich wstępów, nie uzasadniaj nadmiernie, nie dramatyzuj, wyraź wprost swoją prośbę.
  • Nie manipuluj, nie strasz, nie stawiaj pracownika pod ścianą.
  • Nie zmuszaj do pomocy i nie szantażuj.
  • Jeżeli zawracasz się do osoby mało znanej przedstaw się, o ile jest to konieczne.
  • Poinformuj o wyzwaniu, nad którym pracujesz i powiedz w jakim obszarze potrzebujesz pomocy.
  • Wyjaśnij, jakiej potrzebujesz pomocy, w jakim czasie chciałbyś ją uzyskać. Prosząc o pomoc daj niezbędne zasoby pracownikom i ustal proste kroki do realizacji tej prośby.
  • Ustal termin realizacji niezbędnego wsparcia.
  • Daj pracownikom wybór odmowy lub częściowej realizacji prośby, zasugeruj, że chociaż pomoc jest opcjonalna, jest bardzo przez Ciebie ceniona.
  • Pamiętaj o wdzięczności. Podziękuj za przysługę i współpracę.
  • Proszenie o pomoc działa w dwie strony, pozwól innym również prosić Cię o pomoc.
  • Wywiązuj się z pomocy na rzecz innych pracowników.
  • Jako szef nawet gdybyś potrafił zrobić wszystko samodzielnie to i tak poproś innych o pomoc.
  • Jeżeli pracownik odmówi pomocy bądź wyrozumiały, być może brakuje mu zasobów lub zdolności do realizacji zadania.
  • Jeżeli pracownik zrealizował pomoc częściowo, rozpoznaj powody, dla których nie potrafił ukończyć zadania i wspólnie poszukajcie rozwiązań na dokończenie zadania.

W zgranych zespołach, ludzie lubią pomagać, ponieważ czują, że jest to ich opcja, a nie kolejne zadanie, które muszą skreślić z listy. Ludzie pomagający czują się ważni, widzą, że mają wpływ na kreowanie zmianami i rozwojem firmy. Każda pomoc wzmacnia, angażuje i motywuje do dalszej pracy.

Przykładowe zwroty i strategie efektywnego proszenia o pomoc.

  • Proszenie z uzasadnieniem: „Małgosiu, pracujesz w naszym zespole 12 lat i jesteś odpowiedzialna za system CRM. Jak wiesz przygotowujemy się do nowego projektu i mam do Ciebie prośbę, czy mogłabyś nam pomóc w zaprojektowaniu nowych funkcji w CRM do tego projektu?”
  • Proszenie z przyzwoleniem: „Adam, czy mogę prosić Cię o przygotowanie raportu za ostatni kwartał dotyczący wolumenu, marżowości, rotacji towarów i zysku?”
  • Proszenie z przyzwoleniem: „Ola, czy mogę liczyć na Ciebie w przyszły piątek w ramach przygotowań firmowej imprezy?”
  • Proszenie z wyborem: „Kto mógłby pomóc naszej nowej koleżance w wypełnieniu ankiety?”
  • Proszenie z wyborem: „Kto chciałby wesprzeć nasz zespół swoimi pomysłami i pomóc nam wypracować strategię promocji produktu…”
  • Proszenie ukierunkowane, wskazujące: „Dawid, pomożesz mi w przygotowaniu dokumentacji?”
  • Proszenie odroczone: „Gdybyście mogli, to bardzo Was proszę zastanówcie się i przedyskutujcie w jaki sposób moglibyśmy rozwiązać system dyżurów pełnionych w biurze. Dobrze?”
  • Proszenie z ograniczonym wyborem: „Gabrysia, czy wolisz pomóc mi w zadaniu z inwentaryzacją czy czujesz się lepiej z przygotowywaniem raportów?”
  • Proszenie z wyznaczeniem daty: „Kochani potrzebuję do tej środy 3 chętne osoby do pomocy przy przeprowadzce, bardzo proszę Was o pomoc w tym temacie.”

Prosząc o pomoc pozwalasz wykazać się innym osobom swoim dobrem i pozytywnymi cechami osobowościowymi. Większość ludzi czuje satysfakcję z faktu pomagania innym, jest to ich osobista wartość, zgodnie z która żyją. Pozwól pracownikowi być dobrym człowiekiem. Jako menadżer wspieraj też innych i pokazuj na własnym przykładzie, że można liczyć na Ciebie. Bądź skory do pomocy i wsparcia. Po kilku miesiącach, będziesz zaskoczony, że w Twoim zespole panuje kultura wzajemnej pomocy. Te strategie nie tylko pomagają menadżerom skutecznie prosić o pomoc, ale również uczą zespoły, jak współpracować w bardziej zintegrowany i efektywny sposób. Firmy, które decydują się na ten krok, odkrywają, że są lepiej przygotowane na przyszłość, w której elastyczność, zdolność do ciągłego uczenia się, adaptacja i wzajemna pomoc decydują o sukcesie.

Jak zawsze jestem tutaj dla Ciebie. Życzę Ci wielu możliwości pomagania innym i wspierania innych w niesieniu pomocy. Proś innych o pomoc i buduj kulturę organizacją opartą o wzajemną pomoc. Trzymam kciuki za Twoje sukcesy.

Interesuje Cię oferta szkoleń dla menadżerów? Napisz do nas za pomocą poniższego formularza:

    Wyrażam dobrowolnie i świadomie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Centrum Psychologii Stosowanej Wojciech Chmielewski, podanych za pomocą formularza kontaktowego. Informujemy, że Centrum Psychologii Stosowanej Wojciech Chmielewski z siedzibą 16-400 Suwałki, ul. Bydgoska 30, jest administratorem danych osobowych. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych, poprawiania ich oraz żądania usunięcia. Klikając przycisk "Wyślij" poniżej wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie Państwa danych zgodnie z polityką prywatności serwisu.