pacjent lekarz

Trener Komunikacji Medycznej

Szkolenie dla dydaktyków komunikacji medycznej

TRENER KOMUNIKACJI MEDYCZNEJ

Szkolenie dla dydaktyków komunikacji medycznej

NAJWAŻNIEJSZE CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przygotowanie kadry dydaktycznej do prowadzenia szkoleń z komunikacji medycznej, opartych na modelu Calgary-Cambridge i metodzie Dialogu Motywującego (DM). Uczestnicy zdobędą wiedzę i praktyczne umiejętności w prowadzeniu ćwiczeń symulacyjnych, pracy z grupą, zarządzaniu procesami grupowymi oraz ewaluacji jakości zajęć.

DO KOGO KIERUJEMY SZKOLENIE Z KOMUNIKACJI MEDYCZNEJ?

Szkolenie jest przeznaczone dla osób zajmujących się edukacją i szkoleniem w ochronie zdrowia, w tym:

  • Pracowników dydaktycznych uczelni medycznych – wykładowców, instruktorów klinicznych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie nauczania komunikacji medycznej.
  • Trenerów i edukatorów w placówkach medycznych – osób odpowiedzialnych za szkolenie lekarzy, pielęgniarek oraz innego personelu medycznego.
  • Menadżerów i liderów zespołów medycznych – którzy chcą skutecznie rozwijać kompetencje komunikacyjne swoich zespołów.
  • Psychologów i terapeutów pracujących w obszarze medycyny – zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z zakresu metodologii pracy z pacjentem oraz nauczania umiejętności komunikacyjnych.

Szkolenie jest skierowane do osób z podstawową znajomością komunikacji w medycynie, które pragną zdobyć umiejętności trenerskie i praktyczne kompetencje potrzebne do efektywnego nauczania innych specjalistów.

W ramach szkolenia dla trenerów komunikacji medycznej uczestnik, zapozna się z wiedzą na temat:

  • Efektywnego nauczania komunikacji medycznej i budowania relacji z pacjentem – metody i techniki w pracy dydaktycznej.
  • Prowadzenia wywiadu (cele wywiadu, modelowanie i ocena umiejętności).
  • Prowadzenia komunikacji medycznej podczas badań przedmiotowych.
  • Prowadzenia komunikacji medycznej podczas diagnozy i przekazywania informacji pacjentowi.
  • Efektywnej i motywującej edukacji medycznej.
  • Technik przekazywania informacji pacjentowi (modelowanie komunikacji, metody nauczania).
  • Prowadzenia prebriefingu i debriefingu
  • Ewaluacji jakości prowadzonej komunikacji medycznej

W efekcie uczestnik uzyska kompetencje do prowadzenia profesjonalnych szkoleń z komunikacji dla personelu medycznego, zapewniając wysoką jakość edukacji i rozwój kompetencji zawodowych

KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI NABYTE W TRAKCIE SZKOLENIA PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA

Przyszły trener komunikacji medycznej:

  • Prowadzi szkolenia i symulacje z komunikacji medycznej oparte na metodzie:
    • Calgary-Cambridge,
    • Dialogu Motywującego (DM),
    • Komunikacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
  • Moderuje symulacje i udziela konstruktywnego feedbacku podczas debriefingu.
  • Prowadzi prebriefing, aby przygotować uczestników do symulacji, budując poczucie bezpieczeństwa i jasności celu.
  • Używa narzędzi i metod oceny postępów uczestników oraz przeprowadza ewaluację jakości zajęć.

REZULTATY DLA UCZELNI I STUDENTÓW

Rezultaty dla uczelni:

  • Podniesienie jakości kształcenia – wykwalifikowani trenerzy poprawiają jakość edukacji medycznej, wspierając studentów w zdobywaniu kluczowych umiejętności praktycznych.
  • Zwiększenie renomy uczelni – nowoczesne metody nauczania przyciągają studentów i zwiększają zainteresowanie ofertą edukacyjną uczelni.
  • Efektywne przygotowanie studentów – absolwenci są dobrze przygotowani do pracy w klinicznym środowisku dzięki doskonale prowadzonym zajęciom praktycznym.

Rezultaty dla studentów:

  • Kompetencje komunikacyjne – studenci uczą się prowadzenia rozmów medycznych, zbierania wywiadu, edukacji, przekazywania niepomyślnych informacji i efektywnego komunikowania się z pacjentami.
  • Pewność siebie – dzięki symulacjom i feedbackowi studenci czują się pewniej w kontakcie z pacjentem, co obniża ich stres.
  • Lepsze wyniki na egzaminach praktycznych – umiejętności komunikacyjne są oceniane jako niezbędne kompetencje kliniczne, co przekłada się na lepsze wyniki akademickie.
  • Umiejętnie prowadzi debriefing z członkami zespołu medycznego
  • Buduje pozytywną atmosferę i wzmacniania pacjentów
  • Stosuje komunikację bez przemocy Rosenberga
  • Rozwija kompetencje miękkie w oparciu o poznaną wiedzę i nabyte umiejętności.

CZAS REALIZACJI – od 3 do 6 dni szkoleniowych

MIEJSCE SZKOLENIA – do uzgodnienia

TERMIN SZKOLENIA – do uzgodnienia

CENA SZKOLENIA – zapytaj

PROGRAM SZKOLENIA DLA TRENERÓW KOMUNIKACJI MEDYCZNEJ

MODUŁ I. Wstęp – wprowadzenie do pracy trenerskiej i specyfiki nauczania dorosłych

  • Przedstawienie się trenera i uczestników
  • Zawarcie kontraktu grupowego i omówienie zasad szkolenia
  • Metodyka nauczania dorosłych, specyfika pracy z grupą
  • Podstawy procesów grupowych: dynamika grupy i role grupowe

MODUŁ II. Zarządzanie procesem grupowym i praca z grupą szkoleniową

  • Dynamika grupowa: etapy rozwoju grupy, role grupowe
  • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami: praca z oporem, emocjami i konfliktami w grupie
  • Motywowanie uczestników do aktywnego udziału w zajęciach
  • Techniki pracy z trudnymi uczestnikami i moderowanie dyskusji

MODUŁ III.  Komunikacja z pacjentem w oparciu o metodę Calgary – Cambridge

  • Struktura modelu Calgary-Cambridge i etapy pracy z pacjentem
  • Model Calgary-Cambridge – etapy rozmowy z pacjentem: nawiązywanie kontaktu, zbieranie informacji, wspólne podejmowanie decyzji, przekazywanie informacji, zakończenie rozmowy
  • Praktyczne omówienie każdego etapu w kontekście edukacyjnym i symulacyjnym
  • Przykłady i struktura ćwiczeń opartych na modelu Calgary-Cambridge
  • Wytyczne Calgary – Cambridge w kształceniu komunikacji medycznej
  • Rodzaje umiejętności komunikowania się w relacji lekarz – pacjent w modelu C-C
  • Trzy schematy do wytycznych komunikacji medycznych w ramach zmodyfikowanych w modelu C-C
  • schemat podstawowy – struktura rozmowy i relacja
  • schemat poszerzony – struktura rozmowy – budowanie porozumienia terapeutycznego
  • schemat powiązania treści z procesem w komunikacji medycznej
  • Nauka umiejętności kreowania procesu komunikacji medycznej

MODUŁ IV. Rozpoczęcie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge

  • Rozpoczęcie rozmowy z pacjentem
  • Cele rozmowy z pacjentem
  • Struktura rozmowy medycznej w początkowej fazie relacji z pacjentem
  • Partnerskie ustalenie planu z pacjentem
  • Niezbędne umiejętności
  • Najczęstsze trudności w początkowej fazie rozmowy z pacjentem

MODUŁ V. Jak zbierać informacje zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
  • Cele zbierania informacji
  • Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
  • Disease – illness model
  • Umiejętność budowania i współprowadzenia procesu zbierania informacji
  • Techniki i narzędzia w metodzie C-C
    • pytania otwarte
    • wydobywanie narracji pacjenta
    • aktywne i uważne słuchanie
    • reakcje facylitujące
    • zachęcanie
    • parafrazowanie
    • klaryfikowanie
    • mowa ciała i proksemika
    • podsumowanie
  • Poznanie perspektywy pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne
  • Prowadzenie wywiadu w rozmowie telefonicznej

MODUŁ VI. Nadawanie struktury w rozmowie medycznej zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Struktura podstawowa rozmowy
    • Rozpoczęcie konsultacji
    • Zbieranie informacji
    • Badanie przedmiotowe
    • Wyjaśnianie i planowanie
    • Podsumowanie i zamykanie konsultacji
  • Cele nadania struktury rozmowie
  • Optymalizacja pracy lekarza w procesie komunikacji z pacjentem
  • Jak uczyć studentów struktury rozmowy medycznej?

MODUŁ VII. Jak budować relację z pacjentem zgodnie z metodą Calgary – Cambridge

  • Podstawy zbierania informacji od pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
  • Cele zbierania informacji w komunikacji medycznej
  • Mocne i słabe strony zbierania wywiadu – zbieranie treści a modelowanie procesu
  • Umiejętności niezbędne do budowani relacji z pacjentem
    • Zachowania niewerbalne i werbalne
    • rozmowa z wykorzystanie notatek i pracy przy komputerze
    • budowanie przymierza terapeutycznego (akceptacja, empatia, reakcja na uczucia i emocje, wsparcie, troska, zrozumienie, pomocna postawa, wrażliwość, angażowanie i motywowanie pacjenta)

MODUŁ VIII. Jak przekazywać informacje pacjentowi, wyjaśnić sytuacje w jakiej aktualnie znajduje się i zaplanować dalsze interwencji terapeutyczne.

  • Najczęstsze wyzwania w procesie komunikacji z pacjentem na etapie informowania, wyjaśniania i planowania
  • Jak mówić do pacjenta aby zrozumiał, zaakceptował i współpracował
  • Niezbędne umiejętności w procesie informowania i planowania
  • Jak zmienić tradycyjne ujęcie relacji lekarz – pacjent z roli autorytarnego eksperta do roli eksperckiego partnera
  • Kto podejmuje decyzje – autonomia pacjenta
  • Ile i jakie informacje przekazać pacjentowi
  • Co pacjent pamięta z Twojego przekazu – jak dobrać przekaz do sytuacji i stanu pacjenta
  • Jak sprawdzić, czy pacjent zrozumiał przekazaną treść i czy jest gotowy do współpracy.
  • Świadomość, planowanie, podejmowanie decyzji i współprac między lekarzem i pacjentem
  • Fazy zmiany zachowania wg modelu Prochasky i DiClemente
  • Rozmowa motywująca
  • Zmiana Postaw
  • Układ przekonanie i pewność – wg Keller i Kemp-White

MODUŁ IX. Podsumowanie i zamykanie konsultacji zgodnie z metodą Calgary Cambridge

  • Najczęstsze wyzwania w zamykaniu konsultacji
  • Cele zamykania konsultacji
  • Umiejętności w procesie zamykania konsultacji
  • Zamykanie konsultacji a motywacja pacjentów do stosowania zaleceń lekarskich
  • Co pacjent pamięta z konsultacji lekarskiej?

MODUŁ X. Komunikacja medyczna z pacjentem – specjalistyczne techniki nauczania

  • Komunikacja Skoncentrowana na Rozwiązaniach (KSR)
  • Komunikacja FUKO (Fakty, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania)
  • Komunikacja bez Przemocy Rosenberga
  • Asertywność i techniki asertywne w pracy trenera

MODUŁ XI. Wprowadzenie do Dialogu Motywującego (DM) w kontekście trenerskim

  • Duch Dialogu Motywującego
  • 4 podstawowe Zasady DM
  • Model zmian zachowania Prochaska, DiClemente, Narcross
  • Narzędzia:
    • Pytania
    • Odzwierciedlenia
    • Dowartościowania
    • Podsumowania
    • WDW
  • Dlaczego występuje opór – ambiwalencja?
  • Omijanie oporu i postaw opozycyjnych
  • Dialog podtrzymujący motywację u studentów
  • Wzmacnianie pozytywne
  • Ustalania planu zmiany
  • Edukacja medyczna w duchu DM

MODUŁ XII. Metodyka prowadzenia symulacji i odgrywania ról w pracy trenerskiej

  • Projektowanie scenariuszy symulacyjnych: tworzenie realistycznych przypadków medycznych
  • Prebriefing – przygotowanie uczestników do symulacji: budowanie bezpieczeństwa, wyjaśnienie celów, wyznaczanie ról
  • Debriefing – techniki udzielania konstruktywnego feedbacku po symulacji, analiza zachowań i refleksja uczestników
  • Praktyczne ćwiczenia w moderowaniu symulacji i przeprowadzaniu debriefingu

MODUŁ XIII. Ewaluacja jakości zajęć i ocena postępów uczestników

  • Cele i metody ewaluacji w edukacji medycznej: kwestionariusze, obserwacje, autoewaluacja
  • Ocena 90º, 180º i 360º+
  • Narzędzia oceny jakości zajęć i efektywności nauczania komunikacji medycznej
  • Analiza wyników ewaluacji jako narzędzie doskonalenia zajęć
  • Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu i wdrażaniu arkuszy ewaluacyjnych
  • Egzaminy Mini OSCE, OSCE, scenariusze i check listy

MODUŁ XIV. Podsumowanie szkolenia

  • Przegląd kluczowych umiejętności trenerskich i refleksja nad dalszym rozwojem
  • Sesja Q&A, omówienie doświadczeń i wymiana informacji zwrotnej
  • Ustalenie indywidualnych planów rozwoju oraz wręczenie certyfikatów

DLACZEGO WARTO SZKOLIĆ SIĘ U NAS?

  • Solidna dawka praktycznej wiedzy
  • Treść szkolenia oparta na badaniach naukowych
  • Miła atmosfera
  • Małe grupy szkoleniowe
  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym
  • Elastyczny kalendarz
  • Realizacja w Twoim mieście

Wysoki standard sal szkoleniowych.

Interesuje Cię oferta szkoleń dla trenerów komunikacji medycznej? Napisz do nas za pomocą poniższego formularza: