Trening interpersonalny

Szkolenie skierowane jest do pracowników, których praca skoncentrowana jest w obszarze: pomagania, doradzania, negocjacji, przekonywania, wspierania, motywowania, nauczania, zarządzania i obsługi klienta. Dzięki treningowi interpersonalnemu rozpoznasz swoje strategie komunikowania się z innymi, wyrażania swoich potrzeb, dowiesz się jak inni ludzie reagują na Twoją osobę, Twoje zachowanie i postawy.

Cel szkolenia:

  • Poznanie siebie i swoich strategii komunikacji z innymi ludźmi,
  • Poznanie innych ludzi – ich sposobów komunikacji, wyrażania uczuć, budowania konfliktów, itp,
  • Wypracowanie skutecznych strategii radzenia sobie z konfliktami,
  • Przeniesienie własnych doświadczeń i refleksji ze szkolenia na relacje zawodowe i osobiste w kontakcie z drugim człowiekiem.

Korzyści dla uczestnika

  • Zrozumienie siebie i swoich zachowań w interakcji z grupą,
  • Zadowolenie z życia,
  • Obniżenie poziomu stresu,
  • Lepsze radzenie sobie z emocjami,
  • Zmniejszenie liczby konfliktów i nieporozumień z innymi,
  • Uwolnienie się od toksycznych relacji z innymi.

Metody pracy

  • Ćwiczenia,
  • Pokaz, scenki, dramy,
  • Ustawienia systemowe,
  • Prezentacja multimedialna,
  • Podsumowania.

Minimalna liczba uczestników – 8 osób.

Niezbędna liczba dni potrzebna na realizację warsztatu – 4 dni.

Przykładowe zagadnienia poruszane na treningu interpersonalnym.

Moduł I –Wstęp

  • Przedstawienie się uczestników,
  • Zapoznanie się z uczestnikami,
  • Zawarcie kontraktu,
  • Gra integracyjna,
  • Ustalenie celów i oczekiwań dotyczących treningu,
  • Ćwiczenie budowanie zaufania,
  • Gra integracyjna.

Moduł II – Jak rozumiemy komunikacje

  • Ćwiczenie – kalambury,
  • Omawiamy wartość komunikacji niewerbalnej,
  • Ćwiczenie – czytanie gazety, malowanie obrazka,
  • Omawianie znaczenia komunikatów werbalnych jednostronnych i dwustronnych.
  • Co mnie drażni w komunikacji międzyludzkiej i co to mówi o mnie?
  • Jakie mechanizmy mogę podtrzymywać w innych podczas procesu komunikacji konfrontacyjnej?
  • Co pomaga mi w skutecznej komunikacji?
  • Zebranie i podsumowanie wszystkich refleksji,
  • Przygotowanie strategii efektywnej komunikacji bez przemocy.

Moduł III – Jak radzić sobie z oporem i konfliktem?

  • Co mnie stresuje, irytuje?
  • Jak rozpoznać własny schemat konfliktu?
  • Jak zachowuję się podczas sytuacji konfliktowej?
  • Jakie emocje przeżywam podczas sytuacji konfliktowych?
  • Procesy poznawcze w sytuacjach konfliktowych.
  • Kiedy powstaje opór?
  • Rodzaje konfliktów.
  • Jakie zachowanie towarzyszy mi podczas oporu innych?
  • Jakie emocja przeżywam w sytuacji gdy klient oporuje?
  • Jak sobie z nim radzić?

Moduł IV – Trening umiejętności zarządzania konfliktem

  • Jak przyjmować informacje krytyczne?
  • Wykorzystywanie pytań otwierających wspierających wspólne rozwiązywanie konfliktu?
  • Metody motywowania rozmówcy do zmiany i wyjścia z konfliktu.
  • Dowartościowanie i odzwierciedlenia jako narzędzia wzmacniające zrozumienie świata innych i różnic w radzeniu sobie w konflikcie.
  • Asertywne postawy pełne szacunku i zachowania zdrowych granic.

Moduł V – Elementy rozmowy motywującej w nurcie Dialogu Motywującego – DM

  • Podstawowe procesy rozmowy motywującej,
  • Podstawowe umiejętności rozmowy motywującej,
  • Zmiana – proces i język zmiany,
  • Planowanie i uzyskiwanie zmiany – karta planu zmiany.

Moduł VII – podsumowanie i zakończenie

  • Podsumowanie, refleksje,
  • Wytyczenie celów do dalszej pracy,
  • Rozdanie certyfikatów,
  • Zakończenie.