Zarządzanie swoim budżetem domowym – wypracowanie efektywnej ekonomii behawioralnej
Szkolenia z zarządzania swoim budżetem domowym. SzkoleniaCPS online i stacjonarne.
Twoje zachowanie ekonomiczne to twój indywidualny sposób, w jakim podejmujesz decyzje i działania w stosunku do swojego budżetu. Twoje strategie mogą wypływać z wielu czynników, takich jak preferencje, przekonania, emocje, uprzedzenia, normy społeczne i zachęty. W ramach zachowań ekonomicznym wyróżniamy tzw. ekonomię behawioralną. Jest to nauka interdyscyplinarna na pograniczu ekonomii i psychologii, która bada wpływ czynników psychologicznych, społecznych, poznawczych i emocjonalnych na podejmowanie decyzji finansowych przez jednostki i instytucje oraz konsekwencje tych decyzji. Ekonomia behawioralna pozwala zrozumieć irracjonalne zachowania osób, którzy podejmują decyzje ekonomiczne. Często są to sprzeczne z logiką wybory, które szkodzą ich niezależności finansowej i dobrobytowi . Podstawowym pojęciem ekonomii behawioralnej jest błąd poznawczy, czyli systematyczne odchylenie od racjonalnego myślenia lub działania. Podczas szkoleń z zarządzani swoim budżetem domowym i firmowym przygotowujemy uczestnikom ich profil finansowy i dostosowujemy narzędzia ograniczające wpadania w tarapaty finansowe.
Dlaczego warto zmienić nawyki finansowe i poznać ekonomię behawioralną?
Zarządzając dobrze budżetem domowym, możesz uzyskać wiele korzyści, takich jak:
- Lepszą kontrolę nad swoimi finansami – wiesz ile zarabiasz i wydajesz, a także jakie masz długi i oszczędności.
- Większą stabilność finansową – jesteś przygotowany na nieprzewidziane wydatki i sytuacje kryzysowe.
- Zmniejszenie stresu i niepokoju – nie martwisz się o brak pieniędzy na koniec miesiąca lub o spłatę rat kredytowych.
- Większe zadowolenie z życia – możesz realizować swoje marzenia i cele, np. podróżować, kupić dom czy założyć rodzinę.
- Lepsze nawyki finansowe – unikasz niepotrzebnych zakupów i zadłużania się, a także uczysz się oszczędzać i inwestować.
- Zmiana swoich procesów poznawczych pomagających wybudować właściwą postawę w ekonomii behawioralnej.
Co osiągnę po szkoleniu online i stacjonarnym z zarządzania budżetem domowym?
Zarządzanie domowym budżetem to ważna umiejętność, która pomaga utrzymać kontrolę nad finansami i realizować cele oszczędnościowe. Po szkoleniu z zarządzania domowym budżetem, możesz:
- Uporządkować swoje finanse i prowadzić małą księgowość – spisać swoje źródła przychodów i wydatków, a także sprawdzić stan swoich długów i oszczędności.
- Dostosować poziom oszczędzania do swojej sytuacji finansowej – ustalić, ile możesz odłożyć na bieżące potrzeby, cele krótko i długoterminowe oraz nieprzewidziane wydatki.
- Ograniczyć zbędne wydatki – zrezygnować z nieprzemyślanych, impulsywnych zakupów i szukać sposobów na obniżenie kosztów stałych (np. rachunki za media, abonamenty).
- Pilnować, by wydatki rosły znacznie wolniej od dochodów – unikać podwyższania standardu życia wraz ze wzrostem zarobków i zamiast tego przeznaczać nadwyżkę na spłatę długów lub oszczędności.
- Korzystać z narzędzi ułatwiających planowanie budżetu domowego – np. darmowych szablonów, aplikacji lub kalkulatorów.
Co warto wiedzieć o ekonomii behawioralnej? Gdzie uciekają Ci pieniądze?
Przykłady ekonomii behawioralnej to zjawiska i zasady, które pokazują, jak ludzie zachowują się w sytuacjach gospodarowania swoim budżetem i jak ich zachowanie odbiega od racjonalności. Oto niektóre z tych zachowań, które powodują, że uciekają nam przez palce pieniądze.
- Tendencja do zachowania statusu quo – ludzie nie lubią zmieniać swojej obecnej sytuacji i często wybierają opcję domyślną lub najmniej wymagającą.
- Heurystyka zakotwiczenia i dostosowania – ludzie opierają swoje oszacowania na wartości początkowej (kotwicy), która wpływa na ich ostateczną decyzję.
- Awersja do strat – ludzie bardziej boją się stracić coś, niż cieszą się z uzyskania tego samego.
- Torowanie – ludzie są bardziej skłonni do podejmowania określonych działań lub wyborów, jeśli są one uprzednio ułatwione lub sugerowane przez otoczenie.
- Efekt pobudzenia – ludzie podejmują bardziej ryzykowne lub impulsywne decyzje pod wpływem emocji lub nastroju.
- Efekt bezgotówkowy – ludzie są bardziej skłonni do płacenia więcej, gdy w transakcji nie ma fizycznych pieniędzy.
- Hiperboliczna utrata wartości – ludzie preferują nagrody natychmiastowe nad przyszłymi, nawet jeśli te przyszłe są większe.