Zarządzanie stanami emocjonalnymi
Cele szkolenia
- Zapoznanie uczestników z podstawami teorii Inteligencji Emocjonalnej według Daniela Golemana,
- Poznanie procesu i dynamiki emocji,
- Poznanie strategii zarządzania stanami emocjonalnymi,
- Poznanie technik zarządzania stanami emocjonalnymi,
- Weryfikacja starych schematów rozwiązywania sytuacji kryzysowych,
- Korzyści dla uczestnika,
- Samoświadomość swoich stanów emocjonalnych,
- Lepsze radzenie sobie z emocjami,
- Zmniejszenie liczby konfliktów i nieporozumień z innymi,
- Uwolnienie się od toksycznych relacji z innymi,
- Opanowanie w sytuacjach stresogennych,
- Podniesienie poziomu motywacji do wykonywania trudnych wyzwań.
Metody pracy
- Pokaz multimedialny,
- Wykład,
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe,
- Symulacje,
- Rozmowy panelowe,
- Testy, ankiety.
Moduł I – Wstęp
- Wprowadzenie,
- Przedstawienie się trenera i zapoznanie się z uczestnikami,
- Ćwiczenie integracyjne,
- Zawarcie kontraktu, cele szkolenia, metody pracy, program szkolenia,
- Wypełnienie ankiety i testu.
Moduł II – Emocje, uczucia, nastroje
- Czym są emocje, uczucia i nastroje?
- Jak rozpoznawać treść i znak emocji?
- Jak rozpoznawać intensywność emocji?
- Myśli i zachowania towarzyszące emocjom,
- Fizjologia – papierek lakmusowy stanów emocjonalnych.
Moduł III – Konflikty a stany emocjonalne
- Źródła konfliktów,
- Modele poznawcze w sytuacjach konfliktowych,
- Modele behawioralne w sytuacjach konfliktowych,
- Style radzenia w sytuacjach trudnych,
- Konflikty interpersonalne,
- Konflikty grupowe,
- Eskalacja konfliktu i sposoby rozładowywania napięć,
- Konflikt – szansa czy zagrożenie dla zespołu.
Moduł IV – narzędzia i techniki zarządzania konfliktem i emocjami
- Techniki asertywności,
- Techniki radzenia z osobą agresywną,
- Techniki radzenia z osobą obrażoną,
- Techniki radzenia z osobą roszczeniową,
- Techniki radzenia z osobą zrzędzącą,
- Złote zasady argumentacji.
Zarządzanie stanami emocjonalnymi:
Techniki poznawcze:
- Trywializacja,
- Przewartościowanie,
- Kontinuum,
- Siła dowodów,
- Zabawa tłem i figurą,
- Tuż za zakrętem,
- Zdarta płyta,
- Technika mgły,
- Profesor ciekawski,
- Kolorowy świat,
- Odcisk w ciele,
- Fotograf i malarz.
Techniki behawioralne:
- Zwierciadełko,
- Figury woskowe,
- Dysonans pantomimiki,
- Rozbrajający wzrok,
- Suwak emocjonalny,
- Pompka śmiechu,
- Oddech modelujący,
- Szybkie czytanie,
- Style biegacza,
- Taniec powiekami.
Moduł V – podsumowanie
- Lista najważniejszych wskazówek,
- Podsumowanie i usystematyzowanie poznanego materiału,
- Zakończenie.