Komunikacja medyczna z pacjentem w duchu Dialogu Motywującego

NAJWAŻNIEJSZE CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest przygotowanie kadry dydaktycznej w zakresie podstaw komunikacji medycznej w kontekście nauczania (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji, podstawy budowania relacji z pacjentem z perspektywy nauczania).

W ramach tego szkolenia uczestnik, zapozna się z wiedzą na temat:

  • budowania relacji z pacjentem – problemy i cele z perspektywy nauczania,
  • zbierania wywiadu (cele wywiadu z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje zbierania wywiadu; proponowane schematy umiejętności),
  • przekazywania informacji pacjentowi (podstawowe założenia i cele przekazywania informacji z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje sposobów przekazywania informacji pacjentom; proponowane schematy umiejętności)

W efekcie uczestnik uzyska kompetencje niezbędne do komunikacji z pacjentem.

KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI NABYTE W TRAKCIE SZKOLENIA

PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA

Pracownik ochrony zdrowia:

  • Prowadzi rozmowę z pacjentem w oparciu o metodę:
  • Buduje pozytywną atmosferę i wzmacniania pacjentów
  • Stosuje komunikację zgodną z Dialogiem Motywującym w ochronie zdrowia
  • Rozwija kompetencje zespołu w oparciu o poznaną wiedzę i nabyte umiejętności (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji pacjentowi, budowanie relacji z pacjentem).

REZULTATY DLA PLACÓWKI MEDYCZNEJ

  • Wzrost efektywności pracy zespołu
  • Wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
  • Zwiększenie poziomu motywacji do pracy z pacjentem
  • Zmniejszenie poziomu stresu podczas rozmowy z pacjentami roszczeniowymi i agresywnymi
  • Wzrost liczby zadowolonych pacjentów
  • Umiejętność radzenia w sytuacjach trudnych – lepszy klimat pracy
  • Pracownik potrafi płynnie stosować metodę Calgary Cambridge, DM, FUKO i KsnR.
  • Pracownik potrafi zastosować metody budowania relacji i komunikacji z pacjentem w obszarze zbierania wywiadu, przekazywania informacji zwrotnych, edukacji, zamykania konsultacji.

CZAS REALIZACJI – 2 dni szkoleniowe

MIEJSCE SZKOLENIA – do uzgodnienia

TERMIN SZKOLENIA – do uzgodnienia

CENA SZKOLENIA – zapytaj

PROGRAM SZKOLENIA

MODUŁ I. Wstęp

  • Przedstawienie się trenera
  • Przedstawienie się uczestników
  • Zawarcie kontraktu i zasad prowadzenia zajęć
  • Omówienie programu i celów warsztatu
  • Ćwiczenie integracyjne i rozluźniające

MODUŁ II. Dialog Motywujący w pracy lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego

  • Duch Dialogu Motywującego
  • 4 podstawowe Zasady DM
  • Model zmian zachowania Prochaska, DiClemente, Narcross
  • Narzędzia:
    • Pytania
    • Odzwierciedlenia
    • Dowartościowania
    • Podsumowania
    • WDW
  • Dlaczego występuje opór – ambiwalencja?
  • Omijanie oporu i postaw opozycyjnych
  • Dialog podtrzymujący motywację u studentów
  • Wzmacnianie pozytywne
  • Ustalania planu zmiany
  • Edukacja medyczna w duchu DM

MODUŁ III. Metody i techniki komunikacji z pacjentem

  • Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach
  • Komunikacja FUKO
  • Komunikacja bez przemocy Rosenberga
  • Komunikacja asertywna
  • Komunikacja z pacjentem oparta o metodę Calgary – Cambridge
  • Komunikacja w duchu Dialogu Motywującego

MODUŁ IV. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach

  • 4 Style komunikacyjne
  • Jak rozmawiać z pacjentem aby współpracował z nami
  • Jak rozmawiać z rodziną pacjenta
  • Komunikacja konfrontacyjna vs komunikacja nastawiona na rozwiązania

MODUŁ V. Komunikacja FUKO i komunikacja bez przemocy Rosenberga

  • Jak mówić o swoich oczekiwaniach zgodnie z metodą FUKO
    • Fakty
    • Uczucia
    • Konsekwencje
    • Oczekiwania
  • Komunikacja serca, czyli komunikacja bez przemocy Rosenberga jako metoda korygowania zachowań z szacunkiem i w duchu współpracy z pacjentem i jego rodziną.

MODUŁ VI. Asertywna komunikacja w pracy z pacjentem i rodziną

  • Styl komunikacji bierny
  • Styl komunikacji agresywny
  • Styl komunikacji bierno agresywny
  • Styl komunikacji asertywny
  • Jak rozmawiać z pacjentem roszczeniowym?
  • Jak rozmawiać z pacjentem małomównym?
  • Jak rozmawiać z pacjentem agresywnym?
  • Jak rozmawiać z pacjentem niespokojnym, w lęku?
  • Jak rozmawiać z pacjentem obrażonym?

MODUŁ VII. Jak edukować pacjenta w duchu DM

  • Podstawy edukacji pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
  • Cele edukacji pielęgniarskiej
  • Mocne i słabe strony edukacji
  • Umiejętność budowania i współprowadzenia procesu edukacji
  • Techniki i narzędzia w metodzie edukacji opartej na DM i C-C
    • pytania otwarte
    • wydobywanie narracji pacjenta
    • aktywne i uważne słuchanie
    • reakcje facylitujące
    • zachęcanie
    • parafrazowanie
    • klaryfikowanie
    • mowa ciała i proksemika
    • podsumowanie
  • Poznanie perspektywy pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne
  • Prowadzenie edukacji w rozmowie telefonicznej.

MODUŁ VIII. Podsumowanie szkolenia

  • Podsumowanie szkolenia
  • Sesja Q&A
  • Rozdanie certyfikatów

DLACZEGO WARTO SZKOLIĆ SIĘ U NAS?

  • Solidna dawka praktycznej wiedzy
  • Miła atmosfera
  • Małe grupy szkoleniowe
  • Bezpośredni kontakt z prowadzącym
  • Elastyczny kalendarz
  • Realizacja w Twoim mieście
  • Wysoki standard sal szkoleniowych
  • Wykwintny catering