Komunikacja medyczna z pacjentem w duchu Dialogu Motywującego
NAJWAŻNIEJSZE CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przygotowanie kadry dydaktycznej w zakresie podstaw komunikacji medycznej w kontekście nauczania (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji, podstawy budowania relacji z pacjentem z perspektywy nauczania).
W ramach tego szkolenia uczestnik, zapozna się z wiedzą na temat:
- budowania relacji z pacjentem – problemy i cele z perspektywy nauczania,
- zbierania wywiadu (cele wywiadu z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje zbierania wywiadu; proponowane schematy umiejętności),
- przekazywania informacji pacjentowi (podstawowe założenia i cele przekazywania informacji z perspektywy nauczania; przykładowe prezentacje sposobów przekazywania informacji pacjentom; proponowane schematy umiejętności)
W efekcie uczestnik uzyska kompetencje niezbędne do komunikacji z pacjentem.
KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI NABYTE W TRAKCIE SZKOLENIA
PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA
Pracownik ochrony zdrowia:
- Prowadzi rozmowę z pacjentem w oparciu o metodę:
- Dialogu Motywującego
- Komunikacji Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
- Komunikacji FUKO.
- Buduje pozytywną atmosferę i wzmacniania pacjentów
- Stosuje komunikację zgodną z Dialogiem Motywującym w ochronie zdrowia
- Rozwija kompetencje zespołu w oparciu o poznaną wiedzę i nabyte umiejętności (zbieranie wywiadu, przekazywanie informacji pacjentowi, budowanie relacji z pacjentem).
REZULTATY DLA PLACÓWKI MEDYCZNEJ
- Wzrost efektywności pracy zespołu
- Wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
- Zwiększenie poziomu motywacji do pracy z pacjentem
- Zmniejszenie poziomu stresu podczas rozmowy z pacjentami roszczeniowymi i agresywnymi
- Wzrost liczby zadowolonych pacjentów
- Umiejętność radzenia w sytuacjach trudnych – lepszy klimat pracy
- Pracownik potrafi płynnie stosować metodę Calgary Cambridge, DM, FUKO i KsnR.
- Pracownik potrafi zastosować metody budowania relacji i komunikacji z pacjentem w obszarze zbierania wywiadu, przekazywania informacji zwrotnych, edukacji, zamykania konsultacji.
CZAS REALIZACJI – 2 dni szkoleniowe
MIEJSCE SZKOLENIA – do uzgodnienia
TERMIN SZKOLENIA – do uzgodnienia
CENA SZKOLENIA – zapytaj
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ I. Wstęp
- Przedstawienie się trenera
- Przedstawienie się uczestników
- Zawarcie kontraktu i zasad prowadzenia zajęć
- Omówienie programu i celów warsztatu
- Ćwiczenie integracyjne i rozluźniające
MODUŁ II. Dialog Motywujący w pracy lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego
- Duch Dialogu Motywującego
- 4 podstawowe Zasady DM
- Model zmian zachowania Prochaska, DiClemente, Narcross
- Narzędzia:
- Pytania
- Odzwierciedlenia
- Dowartościowania
- Podsumowania
- WDW
- Dlaczego występuje opór – ambiwalencja?
- Omijanie oporu i postaw opozycyjnych
- Dialog podtrzymujący motywację u studentów
- Wzmacnianie pozytywne
- Ustalania planu zmiany
- Edukacja medyczna w duchu DM
MODUŁ III. Metody i techniki komunikacji z pacjentem
- Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach
- Komunikacja FUKO
- Komunikacja bez przemocy Rosenberga
- Komunikacja asertywna
- Komunikacja z pacjentem oparta o metodę Calgary – Cambridge
- Komunikacja w duchu Dialogu Motywującego
MODUŁ IV. Komunikacja skoncentrowana na rozwiązaniach
- 4 Style komunikacyjne
- Jak rozmawiać z pacjentem aby współpracował z nami
- Jak rozmawiać z rodziną pacjenta
- Komunikacja konfrontacyjna vs komunikacja nastawiona na rozwiązania
MODUŁ V. Komunikacja FUKO i komunikacja bez przemocy Rosenberga
- Jak mówić o swoich oczekiwaniach zgodnie z metodą FUKO
- Fakty
- Uczucia
- Konsekwencje
- Oczekiwania
- Komunikacja serca, czyli komunikacja bez przemocy Rosenberga jako metoda korygowania zachowań z szacunkiem i w duchu współpracy z pacjentem i jego rodziną.
MODUŁ VI. Asertywna komunikacja w pracy z pacjentem i rodziną
- Styl komunikacji bierny
- Styl komunikacji agresywny
- Styl komunikacji bierno agresywny
- Styl komunikacji asertywny
- Jak rozmawiać z pacjentem roszczeniowym?
- Jak rozmawiać z pacjentem małomównym?
- Jak rozmawiać z pacjentem agresywnym?
- Jak rozmawiać z pacjentem niespokojnym, w lęku?
- Jak rozmawiać z pacjentem obrażonym?
MODUŁ VII. Jak edukować pacjenta w duchu DM
- Podstawy edukacji pacjenta – balans treści, procesu i percepcji
- Cele edukacji pielęgniarskiej
- Mocne i słabe strony edukacji
- Umiejętność budowania i współprowadzenia procesu edukacji
- Techniki i narzędzia w metodzie edukacji opartej na DM i C-C
- pytania otwarte
- wydobywanie narracji pacjenta
- aktywne i uważne słuchanie
- reakcje facylitujące
- zachęcanie
- parafrazowanie
- klaryfikowanie
- mowa ciała i proksemika
- podsumowanie
- Poznanie perspektywy pacjenta
- Wnioskowanie kliniczne
- Prowadzenie edukacji w rozmowie telefonicznej.
MODUŁ VIII. Podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie szkolenia
- Sesja Q&A
- Rozdanie certyfikatów
DLACZEGO WARTO SZKOLIĆ SIĘ U NAS?
- Solidna dawka praktycznej wiedzy
- Miła atmosfera
- Małe grupy szkoleniowe
- Bezpośredni kontakt z prowadzącym
- Elastyczny kalendarz
- Realizacja w Twoim mieście
- Wysoki standard sal szkoleniowych
- Wykwintny catering